მგრძნობელობის ცდომილებასაც უწოდებენ, რომელიც ვლინდება როცა შესადარებელი ჯგუფები სხვადასხვაგარად არის მგრძნობიარე ინტერესის შედეგის მიმართ, საექსპერიმენტო მანევრის შესრულებამდეც კი. ძირითად მონაცემებში მიღებულმა განსხვავებებმა შესაძლებელია გავლენა იქონიოს საექსპერიმენტო მანევრის შედეგზე, მაგ: პოპულარობის ცდომილება, ცენტრისკენული ცდომილება, referral მიმართულების (შემოთავაზების, გადაცემის) ცდომილება. ასეთი ცდომილებების არიდება შესაძლებელია მომდევნო საშუალებებით: (1) ყველაზე მძლავრი კვლევის დიზაინის შერჩევა, რომელიც გამოდგება ჰიპოთეზის შესამოწმებლად; (2) პირველ რიგში უნდა დადგინდეს კვლევაში გამოსაყენებელი მეთოდების ზუსტი კრიტერიუმები; (3) რანდომიზაცია მოაცილებს ადამიანის მსჯელობას ჯგუფების გადანაწილების შესახებ და შესაძლებლობის შემთხვევაში უკეთესია მისი გამოყენება; (4) მანევრის შესაფასებლად შერჩევის კრიტერიუმების ჩამოყალიბება; (5) საკონტროლო ჯგუფები უნდა იყოს საცდელი ჯგუფის მსგავსი იმ ცვლადებთან მიმართებაში, რომლებიც არიან დაავადების ინციდენტობის პრედიქტორები; (6) ორ ჯგუფში მონაცემთა არასწორად წარმომდგენი ცვლადების დამთხვევების რეგულირება; (7) შესაძლებელია იყოს ერთზე მეტი საკონტროლო ჯგუფი (Begg 1987, Rothman 1986, Sackett 1979).
წყარო: Dictionary of Public Health - Georgian; db190105/r200912 © 2019 Giorgi Pkhakadze, School of Public Health, David Tvildiani Medical University.